Al weer bijna een jaar geleden publiceerde ik de onderstaande blog op LinkedIn met de intentie om testers te vinden:

Burn-out? Game on!

Een burn-out bestaat uit verschillende fasen: je raakt overprikkelt, je rust uit en op een gegeven moment wil je weer aan het werk. Maar hoe doe je dat? Stap je geleidelijk terug in je oude routine? Ga je vechten voor een droombaan? Hoe voorkom je een terugval?

Er zijn veel soort therapieën die je bij dit proces kunnen helpen, maar voor mij werkte er maar één echt. Het is een therapie waar je weinig over hoort, maar het is de meest natuurlijke therapie die er is. Het is iets wat we allemaal in ons hebben, maar in deze tijd makkelijk kunnen verliezen. In tegenstelling tot vele andere therapieën focus je niet op het individu en het probleem, maar op de omgeving en mogelijkheden.

De therapie die mij binnen twee maanden weer een leven gaf is spel.

Wie ben ik? Een 33 jarige game designer met een burn-out verleden, een verhaal en een missie. Mijn verhaal begint bij een plotse stilstand van mijn leven en eindigt met mijn huidige missie: Mensen met burn-out klachten helpen door ze te re-integreren in spel. Voor deze missie zoek ik potentiële spelers. Wekt dit je interesse? Lees dan vooral verder!

Stilstand

Op mijn 27ste werkte ik als data-analist bij een zorgverzekeraar. Midden op de dag ging het opeens mis. Het ene moment zat ik achter de computer aan een database te knutselen, het volgende moment lag ik horizontaal op een bank te trillen als een rietje. Het bleek een paniekaanval te zijn. Helaas de eerste van velen. Ik snapte er niets van, er was niets echt mis met mijn leven, maar… Drie maanden lang kon ik mijn bed niet uitkomen. Een jaar lang durfde ik de deur niet uit zonder inhalatiecassette. Anderhalf jaar kon ik niet deelnemen aan het dagelijks leven. Psychologen, fysiotherapeuten, et cetera, ik heb ze allemaal gezien, maar zij noch ikzelf konden mij ‘beter maken’. Ik zat gevangen in een mentale vicieuze cirkel: beter willen worden, angst dat het niet lukt, paniekaanvallen, angst voor een paniekaanval, uitgeput zijn, en weer rond.

De spelende mens

Toen gebeurde er iets waardoor ik binnen een paar maanden mijn energie weer terug had. Hetgeen dat mijn energie terug gaf was spel. Wat is spel? Een van de voornaamste spelwetenschappers ooit was de Nederlander Johan Huizinga. In zijn beroemde boek Homo Ludens (de spelende mens) noemt hij het belangrijkste kenmerk van spel: “Spel is vrije handeling, bevolen handeling is geen spel meer”, daarna noemt hij het direct daaraan verbonden tweede kenmerk “Spel is niet het gewone of eigenlijke leven. Het is een uittreden daaruit in een tijdelijke sfeer van activiteit met een eigen strekking”. Huizinga noemde dit “de magische cirkel”, wij noemen dit tegenwoordig meestal escapisme. Tegenstanders van escapisme beargumenteren dat het niet productief is, voorstanders zeggen dat het af en toe nodig is om te kunnen ontspannen en opladen. Ik wil nog een stap verder gaan, ik zeg dat escapisme een manier is om uit je burn-out te komen;

Je kan uit de vicieuze cirkel van uitputting en angst ontsnappen, door een magische cirkel van spel.

Goed, ik kwam dus uit mijn burn-out door spel. Maar hoe dan? Het is niet zo dat ik uren ging gamen en daardoor oplaadde voor het dagelijks leven, integendeel. Ik nam een simpele parttime baan om de huur te kunnen betalen en liet al mijn ambitie tot deelnemen aan de maatschappij varen. Ik stortte me volledig in een magische cirkel die los stond van de werkelijkheid. Mijn spel: trainen om een ninja te worden. Mijn spel was vrij, het was onecht, het had regels, opdrachten, een doel, geen materieel belang én ik werd er binnen twee maanden beter van. Mijn spel was mijn werkelijkheid en in die werkelijkheid was de parttime baan spel, tijdelijk dan.

Beweging

Door mijn eigen ninja spel kwam alles eindelijk weer in beweging. Om te laten zien hoe snel het leven zich compleet kan omdraaien wil ik een paar hoogtepunten van de afgelopen drie jaar noemen. Ik maakte een urban role playing game met schrijver Arnon Grunberg en kreeg een MSc titel door de master Game Studies te volgen. Daarna schreef ik me voor het eerst in bij de KvK en werkte ik twee jaar als freelance game designer, waarbij ik in samenwerking met TNO en Interpol o.a op zakenreis naar Singapore ben gegaan. Tussen reizen door vond ik thuis in Amsterdam mijn grote liefde. Bij een congres ging ik op de foto met mijn idool: game designer Jane McGonigal en afgelopen voorjaar werd ik 91ste van 18.054 spelers in een toernooi van de World Series of Poker in Las Vegas.

Okay, tussen al die hoogtepunten door zat ik regelmatig huilend op de bank, omdat ik sinds mijn burn-out nogal gevoelig ben en wel eens bots met het leven, maar daar heb ik vrede mee.

Work hard, play hard?

Een half jaar geleden kreeg ik voor het eerst sinds mijn burn-out een leuke baan aangeboden. Nu ben ik applied game designer bij een bedrijf dat zich richt op verandertrajecten bij grote bedrijven.

Gelukkig zien steeds meer bedrijven in dat spel een goed middel is om zaken anders te zien, in beweging te komen, te innoveren, uit een vicieuze cirkel te komen. Of het nou om cybercrime gaat, of om de energietransitie, of om de voedselketen, dat maakt niet uit.

Inmiddels ben ik een half jaar in loondienst en alhoewel het fantastisch is om bij mensen en bedrijven speelse krachten naar boven te halen, straal ik zelf steeds minder ninja-kracht uit. Dit komt doordat loondienst voor mij niet “vrij handelen” is en daarmee in contrast met mijn speelse energie. Dus onder het motto “playing it safe always ends in disaster”, neem ik een risico en neem ik ontslag.

De samenhang van werk en spel is het gebied waar ik mij na mijn ontslag op wil richten. Volgens mij moet werken als spelen zijn. ‘Vrijheid’, ‘keuzes maken’, ‘focus’, ‘risico nemen’, ‘experimenteren’, ‘fantasie’, het zijn elementen die een spel leuk maken, maar het zijn ook elementen die werk leuk kunnen maken.

De beste game-changers die vorm kunnen geven aan speelser werken zijn volgens mij mensen met een burn-out. Dit zijn mensen die vastlopen in hun huidige werksituatie. Hun lichaam dwingt ze dingen anders te doen.

Start nieuwe missie, doe je mee?

Binnenkort kan ik weer vrij handelen en wil ik mijn missie starten. De missie is mensen met een burn-out helpen, door ze te re-integreren in spel. Mijn visie is dat dit resulteert in een online community waar anonieme gebruikers (spelers) input voor hun persoonlijke real-life game vinden en ervaringen met elkaar kunnen delen. Het doel is een gezonde werksituatie.

Ik wil de missie starten in januari 2018 en zoek daarvoor potentiële spelers en burn-out-deskundigen. Voel je een burn-out aankomen? Zit je er middenin? Ben je herstellende van een burn-out? Wil je meedoen? Dan kom ik graag met je in contact!