Spelen met regels

Een game voor mensen met stress? Maar die hebben het al zo druk… die moeten al zoveel… Deze reactie kreeg ik de afgelopen weken vaak. We hebben met zijn allen vaak het idee dat we vanalles moeten. We leven in een tijd met regels. Verkeersregels, sociale regels, opgeschreven regels en ongeschreven regels. Maar wat zijn ‘regels’ eigenlijk? Moeten we ons aan regels houden?

 

Ja, ook games hebben inderdaad regels. Een definitie van spel is ‘vrije beweging in een vaste structuur’, waarbij ‘vrije beweging’ staat voor de keuzes van de speler en ‘vaste structuur’ voor de regels van het spel. De balans tussen de vrije beweging en vaste structuur is bij elk spel anders. Een uiterst vrij spel is bijvoorbeeld een zandbak, waar de enige structuur zo ongeveer de rand van de zandbak is. Een uiterst gereguleerd spel is bijvoorbeeld Blackjack, waar de enige vrijheid van de speler is of hij/zij nog een kaart wilt kopen.

 

Spelwetenschappers Johan Huizinga en Roger Caillois schreven beiden een boek over het verband tussen de spellen die we spelen en onze cultuur. Huizinga legde uit dat cultuur voortkomt uit spel en vise versa, Caillois beschreef hoe elk soort spel zijn positieve en negatieve equivalent heeft in de cultuur.  

 

We leven in een tijd met regels. Komt dat omdat onze games ook steeds meer uit regels bestaan? En vise versa?

 

School for Ninja wilt dit onderzoeken. We gebruiken hiervoor de spel-indeling van Caillois:

Zoals je hierboven ziet gebruiken we 4 soorten spelen: competitie, kans, simulatie en vertigo (lichamelijke sensaties). Elk soort heeft vrije en gereguleerde vormen. Elk soort heeft ‘games’ en toepassingen uit onze cultuur. School for Ninja stelt dat onze (spel)cultuur zich nu in de linkeronderhoek bevindt.

 

Dankzij ons commerciële kapitalistische systeem leven we in een gereguleerde wedstrijdcultuur. Een beetje wedstrijd is voor velen juist leuk. Maar pure competitie is geen spel meer, maar sport. Dan winnen alleen de mensen die goed zijn in het spel en verliest de rest.

 

In veel beroepen werkt de wedstrijdcultuur prima. Als je het cijfers-spel speelt, zoals op de beurs, en daar goed in bent, dan win je. De politiek lijkt ook vaak een wedstrijd te spelen. Het gaat dan om aantallen. Wie wint de meeste stemmen? Maar sommige beroepen zijn niet weggelegd voor de wedstrijd, want waar winnaars zijn, zijn verliezers. In sociale humane beroepen, zoals de zorg en educatie, moet het niet gaan over ‘winnen’, maar over ‘mee doen’.

 

De sectoren waar de meeste mensen burnout raken zijn de zorg en educatie. Ziekenhuizen gaan failliet, scholen hebben een lerarentekort. Er is behoefte aan verandering, nieuwe systemen, nieuwe regels.

 

In een aflevering van VPRO Tegenlicht over de farmaceutische industrie werd gezegd “er is een behoefte aan nieuwe spelregels”. Maar het gaat in dit geval niet over spel, maar over realiteit. Waarom hebben we het dan over ‘spelregels’ in plaats van gewoon ‘regels’? Misschien dat het woord ‘spelregels’  in de realiteit vaak genoemd wordt in verband met mogelijke verandering. Waarschijnlijk omdat ‘spel’ geassocieerd wordt met ‘iets wat bedacht is’. Alhoewel het systeem van de farmaceutische industrie wel degelijk onze realiteit is, zien we in dat regels veranderd kunnen worden.

 

In de wiskunde en natuurkunde zijn regels misschien de waarheid, maar de regels van onze maatschappelijke systemen zijn bedacht. Regels die we bedacht hebben kunnen we volgen, niet volgen, breken of veranderen. We kunnen structuren veranderen, we kunnen een ander spel gaan spelen.

 

In sectoren waar behoefte is aan herstel van balans, zoals in de zorg of educatie, wil School for Ninja spelelementen uit de rechterbovenhoek van de taxonomie van Caillois gebruiken. We denken namelijk dat onze spelen invloed hebben op onze cultuur. Met simulatie en vertigo proberen we de balans in onze maatschappij krijgen, zodat iedereen mee kan spelen.

 

‘Ninja worden’ is een rollenspel, waarbij je aandacht besteedt aan lichamelijk sensaties. School for Ninja bestaat niet uit wedstrijdelementen waarbij je veel moet, maar uit simulatie en vertigo.

 

De waarde van vertigo is ‘zelfregie’. Door te spelen met health-interventies over: meditatie, ademhalen, bewustwording, enz. leer je over de relatie tussen lichaam & geest, zelf & omgeving. De waarde van het simulatie is ‘meedoen. Door het rollenspel neem je een afstand van bestaande systemen en je bestaande rol daarin en kan je beter reflecteren. Door je in te leven in een krachtige versie van jezelf, die deel uitmaakt van een groep met een missie, voelen spelers dat ze er toe doen.

 

Het is de ambitie van School for Ninja dat jij, door te spelen met regels, jezelf en de relatie met je omgeving beter gaat begrijpen. Dat je leert hoe regels werken. Dat je leert dat je eigenlijk helemaal niet zo veel moet, maar dat je vooral veel kiest.

 

Twee weken geleden hadden we, samen met onze nieuwste ninja Martje Haverkamp, een School for Ninja purpose sessie. Na flink brainstormen en mind-mappen waren we eruit. De purpose van School for Ninja is ‘Spelen met regels’.

Hoe zit dat met jou? Heb jij het ook te druk? Of kies je bewust? Speel jij wel eens met regels?